Tag Archives: ibu berpantang

Pemakanan Semasa Berpantang

Pengenalan

Wanita yang baru lepas bersalin kebiasaannya akan berusaha menjaga kesihatan diri dengan mematuhi amalan semasa dalam pantang sebagaimana yang disarankan oleh budaya mereka.

Kebanyakan budaya mengakui kemungkinan berlakunya kerosakan kepada tubuh wanita ekoran daripada proses mengandung dan bersalin yang perlu diperbetul, dijaga dan dicegah supaya tubuh dapat kembali kepada keadaan asal.

Ini termasuk proses pemulihan akibat :

  • kehilangan darah semasa bersalin
  • pengecutan rahim
  • keseimbangan hormon
  • ketegangan urat saraf semasa proses bersalin
  • kehilangan tenaga semasa proses bersalin.

Tempoh berpantang dianggap sebagai masa bagi ibu lepas bersalin untuk merawatmenyucikan dan memulihkan tubuh selepas bersalin.

Pemakanan yang baik merupakan kunci utama untuk membolehkan wanita terus kekal sihat selepas bersalin. Rehat yang cukup juga amat penting untuk proses pemulihan.

Pantang-larang makanan selepas bersalin merupakan suatu kepercayaan yang diamalkan oleh sesebuah masyarakat yang mengaitkan sesuatu makanan dengan kemudarataan kepada ibu lepas bersalin, dan harus dielak dalam satu tempoh yang dipanggil tempoh berpantang. Hampir semua masyarakat di Malaysia mempunyai kepercayaan pantang-larang ini.

Walau bagaimanapun, daripada segi perubatan dan kajian saintifik, tiada yang membuktikan bahawa makanan-makanan ini akan memberi kemudaratan kepada ibu lepas bersalin dan perlu dielakkan. Oleh yang demikian, ia bergantung kepada kepercayaan ibu itu sendiri sama ada untuk mengamalkan pantang-larang ini. Namun kunci utama iaitu pengambilan makanan yang seimbang dan sihat perlulah dipatuhi untuk kekal sihat.

Berapa lamakah tempoh berpantang ?

Jangka masa yang diperuntukkan untuk wanita berada dalam pantang berbeza mengikut budaya, adat dan tempat misalnya :

  • wanita Melayu selama 40 hari (hingga 44 hari)
  • dalam kalangan masyarakat Cina, lazimnya tempoh berpantang adalah 30 hari, manakala
  • masyarakat India mengamalkan selama 30 hari.

Perlukah diet khusus semasa berpantang ?

Sebenarnya, tiada diet atau makanan yang khusus semasa ibu berpantang.

Lazimnya, pengambilan makanan ibu semasa berpantang banyak dipengaruhi oleh kepercayaan pantang-larang yang diamalkan oleh masyarakat wanita tersebut.

Tiada halangan jika ibu ingin mengamalkan pantang-larang dalam pemakanan tetapi kunci utamanya adalah diet yang seimbang dan makan secara sihat.

Semasa berpantang, ada sesetengah makanan yang dilarang diambil oleh ibu yang baru bersalin. Namun, makanan tersebut perlulah diganti dengan makanan lain daripada kumpulan makanan yang sama bagi memastikan zat makanan tersebut dapat diperoleh. Sebagai contoh, ada jenis ikan tertentu yang dianggap boleh menyebabkan “gatal” dan tidak boleh diambil oleh ibu dalam pantang. Namun, ibu boleh mengambil ikan jenis lain untuk memastikan sumber proteinnya dapat diperoleh. Begitu juga dengan sumber bijirin, sayur dan buah.

Apakah makanan yang perlu diambil semasa tempoh berpantang ?

Adalah penting untuk ibu memastikan makanan yang diambil semasa tempoh berpantang terdiri daripada pelbagai jenis dan seimbang mengikut saranan Piramid Makanan Malaysia.

Keperluan pemakanan ibu boleh dirujuk kepada Diet Selepas Bersalin.

Perkara ini penting untuk memastikan semua keperluan nutrien yang diperlukan dapat diperoleh untuk memulihkan kesihatan ibu serta menjayakan penyusuan susu ibu.

Mitos dan fakta dalam amalan pantang-larang pemakanan selepas bersalin

  1. Jangan makan ubi-ubian ?

Mitos Ibu dalam pantang tidak dibenarkan makan makanan daripada jenis ubi-ubian seperti keledek, keladi dan ubi kayu kerana makanan ini dipercayai mengganggu proses pencernaan dan menyebabkan ibu kembung perut.
Fakta Ubi-ubian merupakan makanan bijirin yang membekalkan karbohidratsebagai sumber tenaga.

Jika ibu tidak boleh mengambil ubi-ubian semasa dalam pantang, ibu boleh mengambil makanan gantian daripada kumpulan bijirin yang lain seperti nasi sebagai sumber karbohidrat dalam diet ibu.

  1. Mengelak makanan ‘sejuk’ ?
Mitos Sayur-sayuran dan buah-buahan seperti kangkung, petola, terung, timun, tembikai dan pisang dianggap ’sejuk’ dan tidak boleh diambil oleh ibu dalam pantang.

Mengelakkan makanan sejuk dikatakan dapat membantu melancarkan pengaliran darah dan melambatkan proses pemulihan. Makanan sejuk menyebabkan kembung perut, kejang otot dan sakit-sakit badan.

Fakta Tiada kajian saintifik yang dapat membuktikan bahawa mengelak makanan-makanan ini memberi sebarang faedah kepada kesihatan  ibu dalam pantang.

Pengambilan sayur-sayuran dan buah-buahan amat penting sebagai sumber:

  1. vitamin
  2. mineral
  3. fitokimia
  4. serat.

Serat amat penting untuk melancarkan pembuangan najis bagi mencegah masalah sembelit yang sering kali dialami oleh ibu yang baru bersalin.

Malaysia kaya dengan kepelbagaian sayur dan buah. Oleh yang demikian, ibu yang dalam berpantang boleh memilih sayur dan buah yang tidak dianggap sebagai ’sejuk’ untuk memastikan keperluan harian buah dan sayur dapat penuhi. Contohnya :

  • sayur-sayuran : sawi hijau, bayam, kucai, ulam-ulaman (contoh : pegaga, daun cekur dan ulam raja).
  • buah-buahan : oren, betik dan pisang.
  1. Ikan, ayam dan telur adalah ‘bisa’ ?

Mitos Beberapa jenis ikan, ayam, telur dan beberapa jenis buah-buahan seperti nenas dianggap sebagai ’bisa’ dan ’tajam’. Makanan berbisa dikatakan boleh melambatkan penyembuhan luka bersalin serta boleh menyebabkan pendarahan bagi ibu dalam pantang.
Fakta Makanan ini merupakan sumber baik bagi :

  • protein
  • vitamin
  • garam mineral.

Ibu dalam pantang perlu mengambil secukupnya makanan sumber protein seperti ikan, ayam, telur dan kekacang. Sumber protein amat penting untuk memulihkan luka akibat bersalin sama ada luka faraj atau pembedahan. Salah satu fungsi protein adalah pembentukan tisu-tisu badan yang membantu luka untuk sembuh.

Selain itu, makanan ini juga membekalkan zat besi yang penting untuk pembentukan sel darah merah bagi menggantikan darah yang banyak hilang semasa proses kelahiran  dan dapat mencegah masalah anemia. Kekacang juga merupakan sumber serat yang baik.

Ibu selepas bersalin memerlukan banyak protein. Oleh itu, elakkan amalan hanya mengambil ikan kering semasa berpantang kerana ini boleh memudaratkan kesihatan. Pastikan diet harian ibu mengandungi sumber makanan daripada kumpulan ini.

  1. Ibu dalam pantang tidak boleh minum air ?

Mitos Ibu dalam pantang tidak boleh minum air dengan banyak kerana dipercayai boleh menyebabkan urat saraf menjadi kembang.
Fakta Ibu dalam pantang perlu minum air secukupnya iaitu 6-8 gelas sehari. Kepercayaan ibu dalam pantang perlu mengehadkan pengambilan air adalah perlu dielakkan. Pengambilan air yang mencukupi penting untuk :

  1. memulihkan kecergasan badan
  2. keseimbangan elektrolit
  3. mengawal suhu badan.

Pengambilan air secukupnya amat penting bagi ibu yang menyusukan bayi untuk menggantikan air yang diguna untuk menghasilkan susu ibu. Seseorang ibu menghasilkan anggaran 800ml atau 4 gelas susu ibu sehari.

Makanan khusus yang dipercayai memulihkan kesihatan ibu dalam pantang

Terdapat makanan khusus mengikut kepercayaan budaya sesuatu masyarakat yang mengaitkan makanan dengan kesihatan ibu dalam pantang.

Sebagai contoh penggunaan HALIA sebagai ramuan di dalam masakan merupakan amalan tradisi ibu berpantang dalam kebanyakan masyarakat. Halia dikatakan sebagai ’panas‘ atau makanan yang memanaskan badan dan dipercayai boleh melancarkan pengaliran darah. Begitu juga dengan akar-kayu, minuman herba dan lain-lain lagi.

Bagi masyarakat Cina, arak (wine) akan dicampurkan ke dalam makanan ibu lepas bersalin kerana dikatakan boleh memanaskan badan. Pengambilan ikan haruan sebagai diet ibu lepas bersalin juga agak popular dalam kebanyakan kaum sama ada Melayu, Cina atu India. Ikan haruan dipercayai mempunyai kemampuan untuk memulihkan luka-luka akibat bersalin. Selain itu, pengambilan jamu juga banyak diamalkan oleh ibu lepas bersalin untuk memulihkan kesihatan dan mengembalikan kesegaran badan selepas bersalin.

Pengambilan makanan ini boleh diambil selagi ia tidak memudaratkan kesihatan ibu dan bayinya jika ibu mengamalkan penyusuan susu ibu. Jika ibu menyusukan bayinya, ibu perlu lebih berhati-hati semasa mengambil makanan seperti ubat-ubatan herba, jamu dan alkohol kerana ia akan menyerap masuk ke dalam susu ibu. Kesan sampingan ini lebih berisiko kepada bayi pramasa atau bayi yang berumur kurang dua bulan berbanding bayi yang lebih matang. Ibu perlu peka kepada tanda-tanda atau perubahan yang berlaku kepada bayi seperti tidur yang tidak normal, tidak mahu menyusu, gangguan perut dan jaundis. Jika ada kebimbangan, ibu perlu memberhentikan pengambilan makanan-makanan ini dan dapatkan nasihat pegawai perubatan atau anggota klinik yang berdekatan.

Penutup

Ibu dalam pantang dinasihatkan agar tidak mengamalkan pantang-larang pemakanan yang keterlaluansehingga mengehadkan jumlah pengambilan makanan dan air atau tidak mengambil sumber makanan daripada kumpulan makanan yang tertentu.

Prinsip makan secara sihat perlu diamalkan agar ibu sentiasa cergas, ceria dan sihat semasa dalam pantang.

Penulis : Pn. Zuhaida binti Harun ( MyHEALTH )

Rujukan

  1. Eishah @ Eshah Haji Mohamed dan Abd Aziz Haji Bidin (2012), Penjagaan kesihatan wanita semasa dalam pantang : Amalan dan kepercayaan (Online). http://www.ukm.my/geografia/images/upload/3.geografia-okt 2012.
  2. Duyff RL. American Dietetic Association Complete Food and Nutrition Guide. John Wiley and Sons Ltd, 2006. [Online]. http://www.ajcn.org/content/85/3/926.full [cited Mar 22 2011].
  3. Poh Bee Koon, Wong Yuen Peng & Norimah A.Karim (2005). Postpartum Dietary Intakes and Food Taboos Among Chinese Attending Maternal and Child Health Clininc and Maternity Hospital, Kuala Lumpur. Mal J Nutr 11 (1): 1-21, 2005

Penulis : Pn. Zuhaida binti Harun ( MyHEALTH )

Makanan berjeruk ‘perangkap’ maut

Oleh Hidayah Mohammad (Berita Harian)

Jeruk buah-buahan antara makanan ringan paling digemari. Rasanya masam, manis dan masin membantu mengurangkan rasa loya terutama kepada wanita mengandung.

Mereka gemar mengambil makanan ini untuk mengurangkan rasa hendak muntah disebabkan perubahan hormon ketika proses awal kehamilan.

Tanpa mereka sedari amalan makan jeruk meningkatkan risiko kelahiran pramatang, selain menjejaskan proses tumbesaran bayi, malah kalau mengandungi plumbum tinggi boleh membawa maut.

Ini disebabkan kadar plumbum dalam jeruk yang diawet secara komersial menggunakan pengawet sintetik seperti asid sorbik, asid benzoik dan sulfit dikhuatiri menjejaskan kesihatan bayi.

Proses ini lazimnya dilakukan untuk mengelakkan pembiakan kuman tetapi, sesetengah individu mudah dapat alahan dalam makanan yang ada pengawet.

Lebih membimbangkan apabila ada jeruk yang dihasilkan tercemar dengan toksik plumbum, iaitu sejenis bahan logam yang berbahaya pada kesihatan.

Pengarah Biro Kesihatan Pertubuhan Doktor-Doktor Islam Malaysia (PERDIM), Dr Hafiz Sulaiman, berkata kesan sampingan awal makan jeruk tinggi plumbum seperti sakit perut, sembelit, lesu atau lemah badan, sakit kepala, mudah terganggu dan cepat marah.

Beliau yang juga pengamal perubatan pemakanan, berkata plumbum dalam jeruk menyebabkan seseorang kurang selera makan, mengalami gangguan memori, kebas pada tangan dan kaki.

“Lebih merisaukan keracunan secara perlahan-lahan berlaku tanpa disedari. Keracunan pada dos rendah mampu berkumpul di dalam badan terutama pada sistem saraf dan sum-sum tulang.

“Pendedahan toksik plumbum yang tinggi bahaya kerana menyebabkan kekurangan darah merah (anemia), kerosakan otak, buah pinggang dan boleh membawa maut,” katanya.

Minggu lalu, negara dikejutkan dengan pendedahan paras plumbum yang tinggi dalam jeruk kulit limau keluaran Jiabao Jiuzhi Chenpi yang diimport dari China.

Pendedahan itu mendesak Kementerian Kesihatan mengambil tindakan tegas dengan mengarahkan jeruk yang diimport dihentikan serta-merta.

Kementerian menegaskan catatan paras plumbum dalam jeruk ini bukan kali pertama dilaporkan, malah aduan sama diterima sebelum ini.

Pada 2009, Kementerian Kesihatan pernah mengharamkan 16 jenama produk buah kering diimport dari China, Taiwan serta beberapa negara lain kerana mengandungi logam plumbum melebihi paras dibenarkan.

Dr Hafiz berkata, kajian klinikal mendapati, ibu hamil di sekitar ibu kota didapati mencatatkan paras plumbum yang tinggi.

Tahun lalu, beliau berkata, pemeriksaan darah pusat bayi yang lahir Kuala Lumpur menunjukkan hampir 30 peratus daripada mereka mempunyai paras plumbum melebihi 10 mikrogram per desiliter (mcg/dL).

Sedangkan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) katanya, membenarkan kadar plumbum dalam kalangan bayi tidak melebihi 10 mcg/dL.

“Toksik plumbum mencemari susu badan dan bayi dalam kandungan. Paras plumbum dalam darah yang tinggi pada wanita hamil meningkatkan risiko keguguran, bayi kurang berat, kelahiran pramatang dan menjejaskan proses tumbesaran kanak-kanak,” katanya.

Dr Hafiz berkata, jeruk mempunyai khasiatnya tanpa menggunakan pengawet sintetik. Prosedur secara tradisional menggunakan bahan semula jadi selamat dimakan.

Beliau berkata, caranya dengan mencampurkan garam gula dan sedikit cuka pada buah untuk menguatkan rasa dan meningkatkan potensi antikuman jeruk.

“Kuman baik yang terhasil daripada proses pemeraman buah memberi keseimbangan pada sistem pencernaan untuk mendapatkan usus yang sihat.

“Kesannya menguatkan sistem imun badan, mencegah masalah metabolik seperti kencing manis dan obesiti,” katanya.

Kesan plumbum tinggi dalam badan kanak-kanak

* Jejas kecergasan, ganggu fungsi otak atau Intelligent Quotient (IQ).

* Anak lambat bercakap

* Kurang pendengaran

* Masalah pembelajaran

* Lambat membesar

* Masalah tingkah laku, gangguan psikologi

* Hiperaktif atau Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD)

* Agresif, ganas

SIAPA NAK KALAU DALAM PANTANG, MAKANAN TENGAHARI MALAM SEMUA DA READY?  KORANG TAU X SEMUA NI BOLEH DISEDIAKAN SEBELUM BERPANTANG??

SIAPA NAK KALAU DALAM PANTANG, MAKANAN TENGAHARI,MALAM SEMUA DA READY?
KORANG TAU X SEMUA NI BOLEH DISEDIAKAN SEBELUM BERPANTANG??
……………………………………………………………………………
Kebanyakan ibu berpantang pastinya berdebar untuk menanti hari2 berpantang. Ada yg mudah, ada yang sukar.

Pemakanan pula adalah perkara penting utk ibu yang sedang berpantang.. Ada suami yg xpandai masak, xde org jaga dalam pantang, bersalin czer- xblh byk bergerak dan macam macamlah lagi.

Nak x kalau Foodzyla share mcm mana korang boleh prepare snd food apa yg korang nak waktu pantang nnt??
kiranya sblm pantang dah ready dah.
……………………………………………………………………………..

KOLEKSI MENU BERPANTANG PART 1 
Ni antara idea yg korang blh decide nak makan waktu pantang nnt. Ikut resepi korang snd pun bolehhh..

Anda senang, suami makin sayangg…

>>>Kredit N Tq : Siti Rahayu Zulkefli

JIKA nak kami berikan tips bagaimana nak sediakan men

u ni sebelum anda berpantang..

#SHARE ,